Lärare berättar: Från laborationssal till ett virtuellt lab - att göra laborationer på distans (Lunch 'n’ Learn: Webbinarium 2020-11-11)
From Fredrik Enoksson
views
From Fredrik Enoksson
Laborationer är en viktig del av en ingenjörsutbildning och de finns därför med i olika former i många av kurserna på KTH. För studenterna blir de ofta ett sätt att koppla ihop de teoretiska delarna med det praktiska. Men, hur kan laborationer utföras när studenterna inte är fysiskt på plats? Och, vad krävs av lärare och studenter när laborationerna sker online? Detta är några av de frågor som belyses i detta webbinarium.
Detta webbinarium är uppdelat i två delar där Björn Ström (från Enheten digitalt lärande och Vetenskapens hus, KTH) beskriver olika generella sätt att genomföra laborationer på distans. Den andra delen fokuserar på hur Ramis Örlü (från Institutionen för Teknisk Mekanik) genomförde laborationer på distans under senare delen av vårterminen. Ramis berättar hur han med flera doktorander genomförde laborationerna med studenterna på distans, med bland annat korta filmer i kombination med quizzar i Canvas och frågestunder i Zoom för att engagera och interagera med studenterna.
Webbinariets presentatörer:
Björn Ström (från Enheten digitalt lärande och Vetenskapens hus, KTH)
Ramis Örlü (SCI, KTH)
Presentationsmaterial
Om du är inloggad på KTH Play (se längst uppe till höger), så hittar du presentationen som användes vid webbinariet under fliken "attachments" i menyn ovan.
In English
(Please note that this webinar and recordning is in Swedish)
Title: Teacher stories: "From laboratory room to virtual lab - how to carry out remote laboratory assignments".
Laboratory work is an important part of an engineering education and they are therefore included in various forms in many of the courses at KTH. For students, they often become a way to connect the theoretical parts with the practical. But, how can laboratory work be performed when the students are not physically present? And, what is required of teachers and students when the labs take place online? These are some of the issues that is covered in this webinar. (This webinar will be held in Swedish).
This webinar is divided into two parts where Björn Ström (from the Unit of Digital Learning and the House of Science, KTH) describes different general ways of conducting laboratory work at a distance. The second part focus on how Ramis Örlü (from the Department of Engineering Mechanics) carried out remote laboratory work during the latter part of the spring semester. Ramis tells about how he and several doctoral students carried out the laboratory work with the students at a distance, including short films in combination with quizzes in Canvas and question and answer sessions in Zoom to engage and interact with the students.
Presenters:
Björn Ström (Unit of Digital Learning and House of Science, KTH).
Ramis Örlü (SCI, KTH).