Guiding students away from plagiarism (Lunch 'n’ Learn webinar: 2020-05-19)
From Fredrik Enoksson
views
From Fredrik Enoksson
Some ways to design assessment tasks that discourage copy-paste plagiarism and other cheating will also be discussed. There is also a recorded resource in KTH Play for students called "Avoiding (being accused of) Plagiarism" [2]. You may include these films in your Canvas courses.
1. The fulltext in Swedish and English (both in one file) is available in Diva with the short link plagiarism.se
2. Go to play.kth.se and search for my channel titled "Avoiding Plagiarism". It has four film clips, the complete thing; and subdivided into three parts.
Presenter: Professor Carl-Mikael Zetterling (EECS, KTH).
Presentation material
If you are logged in to KTH Play (see upper right corner on this page), you will find the presentation (PDF) that was used during the webinar under the tab "attachments" above.
(Notera att webbinariet och inspelningen är på engelska)
Titel: Hjälp studenterna att undvika plagiering.
Oroar du dig för att dina studenter ska ha plagierat delar i de arbeten som de lämnar in för sin hemarbete eller hemtenta? Vill du hjälpa din studenter att skriva bättre akademiska texter? Är du på jakt efter silverkulan som ska få bort all plagiering från KTH? Om du vill påbörja arbetet med dessa utmaningar så kommer det här webbinariet vara värdefullt. En strategi med sex steg för att avskräcka studenterna från plagiering kommer att presenteras. Strategin finns beskriven i boken “Hjälp studenterna att undvika plagiering” [1] (Carroll och Zetterling, 2009).
Under webbinariet kommer även olika ansatser presenteras och diskuteras kring hur man kan utforma uppgifter för att motverka plagiering och andra typer av fusk. På KTH Play finns en film [2], riktad till studenter, om plagiering som du kan nyttja i din kurs, tex genom att lägga in den i dina kursrum i Canvas.
1. Du hittar hela boken som PDF via Diva och snabblänken plagiarism.se
2. Filmen finns på KTH Play och heter “Avoiding plagiarism”
Webbinariets presentatör: Professor Carl-Mikael Zetterling (EECS-skolan, KTH)