Lärare berättar: Muntlig examination från olika synvinklar (Lunch 'n’ Learn: Webbinarium 2020-11-25)
From Fredrik Enoksson
Related Media
Beskrivning av webbinariet
Gunnar Tibert talar från sina mångåriga erfarenhet av muntlig examination i flera olika kurser; hur det är att ha muntlig examination på plats respektive digitalt och hur det utvärderades av studenterna. Två olika typer av muntlig examinationer för kurser på avancerad nivå presenteras, med villkorad valfrihet för studenten gällande nivå och ämne som gemensam nämnare. Webbinariet ges på svenska.
"Jag började med muntlig examination 2008 för studenter på masterprogram inom byggkonstruktion respektive teknisk mekanik. Sedan 2011 har jag muntlig examination inom två kurser på masterprogrammet i flyg- och rymdteknik. I den ena kursen är den muntliga examination valfri och endast för högre betyg men obligatorisk för den andra kursen. De flesta av studenterna som börjar på flyg- och rymdteknikprogrammet är ovana med muntlig examination, men det finns en lång tradition av muntlig examination inom kurser på avancerad nivå inom området teknisk mekanik på KTH. I denna presentation kommer jag kort gå igenom flera olika aspekter av mina muntliga examinationer: 1) hur den muntliga examination är länkad till lärandemålen, övrig examination och läraktiviteter, 2) betygskriterier, 3) examinationens förutsägbarhet och studentförberedelser, 4) rättsäkerhet för studenterna och dokumentation av examinationen, 5) tidsåtgång och examination utdragen i tiden, 6) kostnad för examinationen, och 7) muntlig utvärdering."
Webbinariets presentatör: Gunnar Tibert (SCI, KTH)
Notera att textningen initialt endast kommer från automattextning. Denna kommer att uppdateras.
In English
(Please note that this webinar and recordning is in Swedish)
Title: Teacher stories: "Oral examination from different points of view" (SWE)
Gunnar Tibert talks about his many years of experience of oral examination in several different courses; what is it like to have an oral examination on site or digitally, and how was it evaluated by the students? Two different types of oral examinations for courses at the advanced level will be presented, with conditional freedom of choice for the student regarding level and subject as a common theme.
"I started with oral examination in 2008 for students in master's programmes in structural engineering and engineering mechanics. Since 2011, I have oral examination in two courses in the master's programme in aerospace engineering. In one course, the oral examination is optional and only for higher grades but compulsory for the other course. Most of the students who start in the aerospace programme are unfamiliar with oral examination, but there is a long tradition of oral examination in advanced level courses in the field of engineering mechanics at KTH. In this presentation I will briefly go through several different aspects of my oral examinations: 1) how the oral examination is linked to the intended learning outcomes, other examinations and learning activities, 2) grading criteria, 3) the predictability of the examination and student preparation, 4) legal certainty for students and documentation of the examination, 5) time required and examination extended in time, 6) cost of the examination, and 7) evaluation."
Presenter: Gunnar Tibert (SCI, KTH)
- Tags
-