Att tänka på vid undervisning på hel- eller deldistans (Lunch 'n’ Learn: Webbinarium 2020-06-11)
From Fredrik Enoksson
views
From Fredrik Enoksson
Beskrivning av webbinariet
Att undervisa på distans innebär utmaningar för den som inte är van. Mycket av det man tar för givet vid campusbaserad undervisning, t.ex. hur man brukar fånga om studenter förstår och hur de hänger med, kan inte göras på samma sätt. Förutsättningarna ändras även för den sociala interaktionen och det blir nödvändigt att tänka hur man får till den.
Som alltid med undervisning så finns det inga enkla universalmetoder, utan sammanhanget måste alltid beaktas. Det finns däremot en del generella principer och ansatser som man relativt enkelt kan jobba med i sitt kursupplägg för att främja olika delar av lärandeprocessen vid undervisning på hel- eller deldistans. I detta webbinariet kommer vi att presentera och diskutera en del av dessa och visa hur de kan tillämpas med hjälpa av digitala verktyg. Utifrån att undervisningen till hösten troligtvis kommer vara både på campus och på distans så kommer webbinariet att belysa vad som är viktigt i det sammanhanget. Men, även visa på vad du som lärare behöver lära dina studenter om hur man bäst studerar under dessa förutsättningar. Presentatörer: Fredrik Enoksson (Forskare, enheten teknik för lärande vid institution för lärande, ITM, KTH) och Oliver Andersson (pedagogisk utvecklare, enheten teknik för lärande vid institution för lärande, ITM, KTH)
In English
(Please note that this webinar and recordning is in Swedish)
Title: What to consider for teaching and learning in online or blended courses.
To teach online poses a challenge for the teacher with such experience. Much of what is taken for granted in campus-based courses has to reconsidered, such as how to get a feeling for how the students follow the lecture or the whole course. The conditions also change for social interaction and it becomes necessary to think how to that can be facilitated.
As always with teaching, there are no simple universal methods and the context always need to be considered. On the other hand, there are some general principles and approaches that one can work with relatively easily within the design and setup of a course in order to promote different parts of the learning process when teaching full or part distance. In this webinar we will present and discuss some of these and show how they can be applied with the help of digital tools. Since the learning activities, e.g. lectures, this fall will probably be both on campus and at a distance, the webinar will highlight what is important in this context. But, also show what you as a teacher need to teach your students about how to best study under these conditions. Presenters: Fredrik Enoksson (Researcher, Unit Technology for Learning at Department of Learning, ITM, KTH) and Oliver Andersson (Educational Developer, Unit Technology for Learning at Department of Learning, ITM, KTH)